חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התייעצו איתנו:

סודות מסחריים

המונח סודות מסחרים מתייחס למידע עסקי רגיש אשר אינו נמצא בנחלת הרבים (כלומר, לא ידוע לכל) ומעניק למחזיק בו יתרון תחרותי משמעותי. נסביר להלן את  המושג וחשיבותו בעולם המסחרי.

סודות מסחריים

איך נולדים סודות מסחריים?

כאמור, אחת מההנחות שסוד מסחרי צריך לקיים הוא שהוא אינו מצוי בנחלת הרבים. השימוש במילה סוד די מרמז על כך: סודות מסחריים צריכים להישמר תחת מעטה חשאיות מסוים, וברגע שהם נגישים לכלל הציבור הם אינם נחשבים עוד סודות (לדוגמה, סוד מסחרי שדלף לאינטרנט מאבד את תקפותו המשפטית כסוד היות וסודיותו הופרה). 

על כן, המחזיקים בסודות מסחריים צריכים לדאוג לאמצעי הגנה סבירים בשמירה עליו, כגון. נעילת המחשב המכיל מידע סודי בסיסמא, החתמת העובדים החשופים לסוד על הסכם סודיות, שילוט "אזור ממודר", שימוש בכספות וכדומה.

הנחה נוספת קריטית לקיום הסוד היא עניין היתרון התחרותי. הסוד צריך להכיל מידע שיכול להעניק לבעליו יתרון משמעותי בעסקיו, כמו למשל חיסכון בזמן, בהוצאות או במשאבים, מידע על דרכי שיווק, נתון סודי וכיוצא בזה.. המשפט שמחקתי ממש לא נכון!!! רשימה שמית של לקוחות בהחלט מהווה סוד מסחרי!. 

בנוסף, אלמנט משמעותי נוסף לסוד הוא שלא יהיה קל לגלותו. אם מדובר במידע שכל אחד יכול "לפצח" עם השקעת מינימום מאמץ מנטלי, הרי שאין פה סוד מסחרי.

מה קורה כשסוד מסחרי "נגנב"?

"גניבה" של סוד מסחרי נקראת בלשון המשפטית גזל סוד מסחרי והיא נחשבת לעוולה מסחרית. ישנן כמה דרכים בהן גזל סוד מסחרי יכול לבוא לידי ביטוי, כפי שהחוק מציין.

נטילת הסוד ללא הסכמתו של בעל הסוד היא כמובן אחת מהן, בייחוד אם זאת נעשתה באמצעים פסולים. נוסף על הנטילה עצמה, השימוש בסוד המסחרי ללא הסכמה נחשב אף הוא לגזל סוד מסחרי.

הפרת חוזה סודיות בין עובד למעביד תוגדר גם היא כגזל. בנוסף, גם צד שלישי אשר עשה שימוש בסוד ביודעו כי מדובר בסוד ייחשב כגוזל סוד מסחרי, אם כי כמובן מדובר בעניין הרבה יותר קשה להוכחה.

העונש על גזל סודות מסחריים יכול להגיע לתשלום פיצויים ללא הוכחת נזק של עד מאה אלף שקלים. בנוסף בית משפט יכול לפסוק צו מניעה שיאסור שימוש בסוד וכן סעדים כספיים נוספים לטובת בעל הסוד. 

סודות מסחריים הם עניין ששמור לעורכי דין

התנהלות בנוגע לסודות מסחריים צריכה מומחיות. זה נכון לא רק כשיש חשד לגזל סוד מסחרי אלא גם כאשר יש רצון להגן על סוד מסחרי, לדוג' – בדרך של ניסוח הסכמי סודיות חוקיים, בחינת האמצעים הסבירים מבחינה משפטית לשמירה על סוד, והימנעות מהפרת סוד מסחרי של אדם או חברה אחרת.

לכן כדאי מאוד לקבל ייעוץ שוטף ממשרד עורכי דין המתמחה בדין מסחרי. משרד עברי, קרנר ושות' ישמחו לספק לכם את כל המידע הנחוץ לכם על מנת להגן על הסוד המסחרי שלכם כראוי.  

אהבתם את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkedin

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

התאמת נגישות לשירותי אינטרנט

תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, העוסקות בנגישות האינטרנט, מחייב ביצוע התאמות נגישות לשירותי אינטרנט הניתנים לציבור, כהגדרתם בחוק שוויון

קרא עוד >

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה אשר מטרתו להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות הראשונים של חברה במסגרת התאגדותה. להסכם זה חשיבות רבה ובאמצעותו יכולים בעלי

קרא עוד >

הסכם שותפות

שותפות מוגדרת בחוק כהתאגדות של שני אנשים או יותר (עד 20) שמטרתם להתאגד על מנת להקים עסק משותף לשם הפקת רווחים. הסכם שותפות הוא למעשה

קרא עוד >

לקבלת יעוץ משפטי

הפנייה שלך בדרך אלינו
נדבר בקרוב