חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התייעצו איתנו:

התאמת נגישות לשירותי אינטרנט

תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, העוסקות בנגישות האינטרנט, מחייב ביצוע התאמות נגישות לשירותי אינטרנט הניתנים לציבור, כהגדרתם בחוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות, התשנ"ח-1998.

שירותי אינטרנט מונגשים

שירות יחשב כמקיים את חובת הנגישות אם בוצעו בו התאמות לפי תקן ישראלי 5568, אשר מגדיר קווים מנחים לנגישות תכנים באינטרנט, באופן שיאפשר לאנשים עם מוגבלויות שונות להפיק תועלת משירותי האינטרנט.

תחולת חובת הנגישות

ככלל, חובת הנגישות חלה על בעלים ומחזיקים בפועל של אתרי אינטרנט ואפליקציות המספקים שירות או מידע על שירות לציבור בישראל וכוללים תכנים בכל תצורה (טקסט, תמונות, וידאו, מסמכים וכו').
יחד עם זאת, המחוקק הישראלי קבע כי במקרים מסוימים, גם שירות המופעל על ידי גוף ובאמצעות פלטפורמה עליהם חלה חובת הנגישות, יהא פטור מביצוע התאמות נגישות.

פטור מחובת הנגשה

כאמור, ישנם מספר מצבים בהם חל פטור מביצוע התאמות הנגישות:

  1.  חובת הנגישות כפופה להתכנות טכנולוגית של הנגשת השירות האינטרנטי בפורמט ובפלטפורמה הרלוונטית. לפיכך, אם ביצוע התאמה או חלק ממנה לא אפשרי, ניתן לקבל פטור ספציפי מביצועה.
  2. פלטפורמה אשר השימוש בה מותנה ברישומם של המשתמשים ושמספר הרשומים בה לא עולה על 500 משתמשים בכל זמן נתון, תחשב לפלטפורמה המספקת שירות למיעוט משתמשים ולא תחול עליה חובת הנגישות.
  3. במקרים מסוימים, ניתן לקבל או לבקש פטור מחובת ההנגשה עקב נטל כלכלי כבד.
    פטור זה חל באופן אוטומטי כאשר המחזור השנתי של הגוף אשר מספק את השירות האינטרנטי אינו עולה על הרף התחתון שנקבע בתקנות.
    יש לציין כי חלק מהפטורים מחייבים פנייה לגורמים מוסמכים על מנת שיאושרו, בעוד שחלקם חלים אוטומטית ככל שמתקיימים התנאים הנדרשים.

הפרת חובת הנגישות

הפרת החובה לביצוע התאמות נגישות כדין, מלבד היותה מונעת מאנשים בעלי מוגבלויות חשיפה למידע המפורסם, עשויה לחשוף את בעל השירות לסנקציות מנהליות, אזרחיות ופליליות, אשר בכללן: קנסות ופיצוי כספי ללא הוכחת נזק, בסכומים של עשרות אלפי שקלים.

הלכה למעשה

אתרים חדשים חייבים להיות נגישים ולפיכך, מלכתחילה יש לבנות אותם על פלטפורמה המאפשרת הנגשה (אתר חדש הוא אתר שהחל לפעול לאחר 27.10.2017).
יצוין כי פיתוח והקמת אתר תוך הבאת עקרונות הנגישות בחשבון, יהיה לרוב פשוט וזול יותר מהנגשת אתר קיים בדיעבד.
על גופים המפעילים אתרים קיימים (שהחלו לפעול לפני 26.10.2017) שחייבים בהנגשה, לערוך בדיקת נגישות ולבצע התאמות נגישות על פי הקווים המנחים לנגישות תכנים באינטרנט הקבועים בתקן ישראלי 5568.

בנימה אישית

מעבר לחובה שבדין לביצוע התאמות הנגישות ומעבר לתועלת העסקית שבהנגשת תכנים לכולם, כדאי לזכור כי הסרת חסמים אשר יאפשרו לאנשים עם מוגבלות ליהנות מהשירות המוצע בנוחות דומה לזו המתאפשרת לכלל הציבור, היא גם חובה חברתית ומוסרית שאין להפריז בחשיבותה.

ייעוץ פרטני

הכרה והבנה של החובות החלים עליכם, כבעלים ו/או כמחזיקים בפועל של פלטפורמות המעניקות שירותים אינטרנטיים, כמו גם הכרת ההקלות להם הנכם זכאים בהתאם לנתונים הספציפיים של עסקיכם, תאפשר לכם התנהלות נכונה וביצוע התאמות הנגישות באופן אשר אף יצמצם את ההוצאה הכרוכה בביצוען.
במשרד עברי, קרנר ושות', המתמחה בדין המסחרי, ישמחו לספק לכם ייעוץ פרטני לצורך עמידתכם בדרישות הנגישות המחייבות אתכם ובכך למנוע חשיפתכם לסנקציות שבדין.

אהבתם את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkedin

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

סודות מסחריים

המונח סודות מסחרים מתייחס למידע עסקי רגיש אשר אינו נמצא בנחלת הרבים (כלומר, לא ידוע לכל) ומעניק למחזיק בו יתרון תחרותי משמעותי. נסביר להלן את 

קרא עוד >

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה אשר מטרתו להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות הראשונים של חברה במסגרת התאגדותה. להסכם זה חשיבות רבה ובאמצעותו יכולים בעלי

קרא עוד >

הסכם שותפות

שותפות מוגדרת בחוק כהתאגדות של שני אנשים או יותר (עד 20) שמטרתם להתאגד על מנת להקים עסק משותף לשם הפקת רווחים. הסכם שותפות הוא למעשה

קרא עוד >

לקבלת יעוץ משפטי

הפנייה שלך בדרך אלינו
נדבר בקרוב