חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התייעצו איתנו:

מיזמים משותפים

העולם העסקי, המאכלס סוגים שונים של גופים, כגון חברות, תאגידים, ואנשי עסקים, הוא עולם מורכב ומשתנה תכופות. לכן, בעלי הניסיון בעולם הזה יודעים היטב: אחד הדברים החשובים ביותר כדי לשרוד בעולם העסקים הוא גמישות – היכולת להתאים את עצמך לתנאים של השוק ולסביבה במהירות וביעילות, ולייצר את העסקאות וההחלטות הטובות ביותר עבורך גם כאשר הן אינן טבעיות עבורך.

לצד הגמישות מהישויות בעולם העסקי, נדרשת גם גמישות רבה מהכללים, החוקים, וההסדרים בעולם העסקי – לעיתים קרובות, נדרשות מערכות מסובכות ופתרונות יצירתיים כדי לתת מענה לאינטרסים של הנפשות הפועלות. אחד המעניינים והשימושיים שבפתרונות הללו נקרא "מיזמים משותפים".

מיזמים משותפים

מהם מיזמים משותפים?

מיזמים משותפים הינם סוג של התקשרות מסחרית מקובלת לצמיחתו של עסק ולהגדלת רווחיו. הרחבת מאגר המשאבים הפיננסים, הגדלת מעגל השיווק ודרכי ההפצה, וכן מומחיות רבה יותר, הם רק חלק מיתרונותיו של המיזם המשותף. 

ישנן שלל דרכים וצורות שבהן ישויות משפטיות יכולות להתאחד ולהתאגד במסגרת החוק בישראל – ניתן להתאגד בתור חברה בעירבון מוגבל, בתור שותפות, או לחלופין בתור אגודה שיתופית. עם זאת, לפעמים נדרשת במסגרת העולם העסקי ישות אחרת מכל הישויות הללו – מעין תאגיד זמני, חיבור זמני בין מספר גורמים המיועד לבצע מטרה מסוימת, פרויקט בודד. למשל, לשם פיתוח של מוצר כלשהו, או לשם קידום של מחקר בתחום כלשהו. תאגיד זמני, באמצעותו יוכלו מספר גורמים להתאגד להניע פרויקט שכזה מבלי להתחייב זה לזה באופן ארוך טווח, או ליצור שותפות עסקית בלתי הפיכה. ל"תופעה" זו קוראים מיזם משותף.

מיזם משותף הוא הסכם לשיתוף פעולה עסקי זמני בין שני צדדים לפחות, אשר מטרתו השגת מטרה מסחרית משותפת. שיתוף הפעולה האמור יכול להיות בתחום הייצור, השיווק או הסחר, כמו גם הסכם לשיתוף פעולה בנושא מחקר ופיתוח. בהסכם זה מסדירים את התחייבויותיהם של הצדדים השונים במיזם.

אילו סוגים של מיזמים משותפים קיימים? 

שותפות כללית: מדובר במיזם משותף המובן המקובל של המילה שיתוף – הצדדים להסכם השיתוף מסכימים להקים גוף חדש ונפרד, בו שני הצדדים משקיעים במידה שווה יחסית, וגם חולקים ומשתתפים באופן שווה ברווחים וההפסדים של המיזם המשותף. כמו כן, לרוב מדובר במיזמים משותפים בהם החובות והזכויות של הצדדים הן דומות מאוד והאחריות לקיומן היא של הצדדים במשותף. לרוב, מיזמים מסוג זה הם ארוכי טווח ושאפתניים יותר, למשל מיזמי נדל"ן, בניגוד למיזמים של פיתוח טכנולוגיות ומוצרים.

מיזם חוזי: מדובר בשותפות שהיא פרויקט עסקי הנוצר מתוקף חוזה שנחתם בין הצדדים לשותפות. זהו מושג הרבה יותר נזיל – משום שהחוזה מגדיר את אופי ויחסי הגומלין בין הצדדים והחברים במיזם. כך, אין ההשתתפות של הצדדים מבחינת רווחים או הפסדים מהפרויקט – כל אחד אחראי מלא את החלק אליו התחייב מתוקף החוזה וההסכמה, והרווחים מהפרויקט יקבעו במידה רבה על פי החוזה וההתחייבויות שנלקחו על ידי הצדדים השונים.

לשם מה קיימים מיזמים משותפים?

מיזמים משותפים קיימים על מנת לאפשר לחברות ליצור פרויקטים משותפים מבלי להתחייב זו לזו באופן ארוך טווח. במסגרת מטרה זו, היתרון המשמעותי של המיזמים המשותפים הוא שמבחינה חוקית יש להם מעמד של ישות משפטית נפרדת – מדובר בישות שאינה חלק ואינה תלויה בחברים או ביוצרים שלה, ניתן לנהל את חשבונותיה בנפרד, וניתן לתבוע אותה ולתבוע באמצעותה אחרים, וכו'. יש לדייק. מה שכתוב כאן לא נכון ככל שמדובר בשותפות. זה נכון רק כאשר במסגרת המיזם מוקמת חברה בע"מ.

מדוע כדאי להקים מיזם משותף?

עסקים רבים בוחרים בדרך של מיזם משותף כאשר הם מעוניינים לאחד כוחות למען השגת מטרה משותפת, בעוד שני הצדדים חולקים ביניהם את הסיכון ואת התגמול. מהלך זה מעניק לכל עסק את היכולת לצמוח, וזאת מבלי לצאת למסע חיפוש אחר מימון חיצוני. זאת ועוד, סיבה נוספת בגינה עסקים רבים בוחרים בדרך של מיזם משותף היא הרחבת הגישה לשווקים נוספים וגדולים יותר, שיתוף משאבים, פיתוח מוצרים חדשים וגיוון.

מה יש לכלול בהסכם כזה?

הסכם מיזם משותף הינו הסכם מורכב ביותר, במסגרתו יש לתת את הדעת על שפע של היבטים משפטיים ומסחריים, אשר משמעותם העתידית – הן עבור כל אחד מהצדדים למיזם והן למיזם כולו כיחידה עסקית – הינה הרת גורל; במסגרת הסכם כזה נגדיר את מטרותיו ותחומיו של המיזם, את זכויות והתחייבויות הצדדים והשקעותיהם, כמו גם את המנגנון והתוצאות של סיום המיזם, בין בדרך של תום תקופתו המוגדרת ובין בשל היפרדות יזומה של הצדדים בטרם עת.

מעוניינים להקים מיזם משותף? רוצים לדעת עוד על הסוגים השונים של מיזמים משותפים? רוצים להתייעץ עם עורכי דין מקצועיים הבקיאים בתחומי המיזמים המשותפים? פנו אלינו!

אנו במשרד עורכי הדין עברי, קרנר ושות' בעלי ניסיון רב ומוכח בתחום המיזמים המשותפים, זאת בזכות לקוחות רבים שבחרו בנו להעניק להם את הליווי המשפטי הכרוך והחיוני לכך. 

אהבתם את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkedin

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

התאמת נגישות לשירותי אינטרנט

תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, העוסקות בנגישות האינטרנט, מחייב ביצוע התאמות נגישות לשירותי אינטרנט הניתנים לציבור, כהגדרתם בחוק שוויון

קרא עוד >

סודות מסחריים

המונח סודות מסחרים מתייחס למידע עסקי רגיש אשר אינו נמצא בנחלת הרבים (כלומר, לא ידוע לכל) ומעניק למחזיק בו יתרון תחרותי משמעותי. נסביר להלן את 

קרא עוד >

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה אשר מטרתו להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות הראשונים של חברה במסגרת התאגדותה. להסכם זה חשיבות רבה ובאמצעותו יכולים בעלי

קרא עוד >

לקבלת יעוץ משפטי

הפנייה שלך בדרך אלינו
נדבר בקרוב