חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התייעצו איתנו:

העסקת עובדים

מדי שנה עסקים רבים מגייסים לשורותיהם עובדים חדשים, בין אם בשאיפה לצמוח ולהתפתח ובין אם כחלק מתחלופת עובדים בארגון. הליך העסקת עובדים מצריך מבעל העסק להידרש לאחריותו כמעביד ולדעת מה הן חובותיו כלפי עובדיו. חובות אלו מעוגנות בדיני העבודה, בהם הוראות חוק הנוגעות לזכויות העובדים וחובות המעביד.

העסקת עובדים

מה למעשה מסדירים דיני העבודה ולמה יש להידרש בנושא העסקת עובדים?

דיני העבודה מעגנים בין היתר את חובת המעביד לתשלום שכר מינימום, מתן חופשות ודמי הבראה, תשלום עבור שעות עבודה נוספות וכן עבור נסיעות למקום העבודה. עוד מוסדרת בדיני העבודה זכות העובד לביטחון סוציאלי, הבאה לידי ביטוי בהפרשה לביטוח לאומי וקרנות פנסיה. בדיני העבודה קיימת התייחסות גם לתחום היחסים שבין ארגוני העובדים למקום העבודה, המקנים לעובדים, בין השאר, את זכות השביתה בעת הצורך. 

נוסף על כך, על המעביד מוטלת חובת הדיווח לרשויות המס על העסקת עובדים. עליו לפתוח תיק ניכויים במס הכנסה, כשבאחריותו לדווח לפקיד השומה על גובה משכורותיהם של עובדיו וכן מהו שיעור ניכוי המס משכרם. 

ישנן הוראות חוק נוספות החלות על המעביד בזמן העסקת עובד. דוגמה לכך היא חוק שוויון הזדמנויות בעבודה הדורש מבעל העסק שלא להפלות בין עובדים. בהוראות החוק מפורטות העילות האסורות לאפליה ביניהן מין, נטייה מינית, היריון וטיפולי פוריות. כמו כן אסורה אפליה גם מטעמי דת, גזע, גיל, לאום, השקפה, זהות פוליטית ושירות מילואים.

באמצעות חקיקת הוראות חוק אלו כחלק מדיני העבודה, נלקחות בחשבון זכויות העובד והמעביד כאחד.

ומה לגבי סיום העסקתו של עובד?

זכויות העובד וחובות המעביד בסיום תקופת העסקה מפורטות גם הן בדיני העבודה. באם החליט מעסיק לפטר את עובדו עליו לעשות זאת בהתאם לדרישות החוק, קרי מתן הודעה מוקדמת זמן מספק לפני הפיטורים. לעובד מנגד עומדת הזכות לשימוע במסגרתו תינתן לו ההזדמנות לטעון כנגד הכוונה לפטרו ובנימוקים בבסיסה. אחרי שהושלם שלב זה בהליך הפיטורים, זכאי העובד לתשלום יתרת הכספים המגיעים לו, ובין השאר – פיצויי פיטורים, יתרת דמי הבראה וימי חופשה וכן הלאה. 

אז מה עליי לעשות?

גיוס עובדים חדשים הוא צעד טבעי ומבורך בחייו של עסק. אולם יש לשים תשומת לב יתרה למלוא דרישות הדין שכן מעסיק שלא ימלאן חשוף לתביעה בבית הדין לעבודה, אשר עשויה לחייבו לשלם לעובדיו. מובן שתחומים אלו הם רק קצה הקרחון, ועל מעביד החפץ בהעסקת עובדים חדשים לברר באופן מעמיק מה עליו לספק להם כחלק מזכויותיהם כעובדיו.

אנו במשרד עורכי הדין עברי, קרנר ושות' בעלי ניסיון רב ומוכח בתחום דיני העבודה, נשמח לעמוד לרשותכם לכל שאלה. משרדנו ייעץ לבעלי עסקים רבים בנושא דיני העבודה והעסקת עובדים, וצבר מוניטין נרחב בניהול ההליכים המשפטיים הכרוכים בכך. 

משרדנו מקפיד על מתן אוזן קשבת תוך הענקת יחס אישי ומקצועי לכלל לקוחותינו. 

אהבתם את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkedin

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

התאמת נגישות לשירותי אינטרנט

תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, העוסקות בנגישות האינטרנט, מחייב ביצוע התאמות נגישות לשירותי אינטרנט הניתנים לציבור, כהגדרתם בחוק שוויון

קרא עוד >

סודות מסחריים

המונח סודות מסחרים מתייחס למידע עסקי רגיש אשר אינו נמצא בנחלת הרבים (כלומר, לא ידוע לכל) ומעניק למחזיק בו יתרון תחרותי משמעותי. נסביר להלן את 

קרא עוד >

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה אשר מטרתו להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות הראשונים של חברה במסגרת התאגדותה. להסכם זה חשיבות רבה ובאמצעותו יכולים בעלי

קרא עוד >

לקבלת יעוץ משפטי

הפנייה שלך בדרך אלינו
נדבר בקרוב