חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התייעצו איתנו:

ניסוח הסכמי עבודה

הסכמי עבודה הינם נדבך חשוב בכל ארגון ומוסד, ללא הבדל גודל, סוג ישות כלכלית או תחום עיסוק. הסכמי עבודה הם למעשה החוזה המעגן את ההתקשרות בין העובד למעסיק, ומכאן חשיבותם הרבה. במאמר הבא נסביר כיצד יש לבצע ניסוח הסכמי עבודה.

ניסוח הסכמי עבודה – למה זה חשוב?

ראשית, חשוב לציין שניסוח הסכמי עבודה הוא עניין שרלוונטי לכל גוף המעסיק עובדים. בין אם מדובר בחברה גדולה או עסק עצמאי קטן אשר עובד מול פרילנסרים: הסכמי עבודה או הסכמי התקשרות מול פרילנסרים מסדירים את תנאי ההתקשרות מולם ומגדירים הסכמות חשובות בין שני הצדדים. 

מדובר בחוזה, כלומר במסמך בעל תוקף משפטי מחייב, ולכן לניסוח שלו יש משמעות קריטית. הסכם עבודה טוב צריך לא להותיר מקום לפרשנות אישית. על כל הסעיפים הרלוונטיים להיות ברורים ונוכחים בחוזה כולל תנאי השכר השונים, היקף המשרה, שעות העבודה, תניות הקשורות לסיום העבודה, תניות קשורות לסוגיות של סודיות, מוניטין וכן הלאה. 

ניסוח הסכמי עבודה

הסכם עבודה אישי ומותאם

במדינת ישראל אין חוק המחייב לחתום על חוזה אישי בין עובד למעביד, מלבד חוק הודעה לעובד אשר מחייב את המעסיק למסור לעובד הודעה על תנאי העסקה. במידה ולא נחתם הסכם עבודה אישי חלים חוקי העבודה הכלליים של מדינת ישראל.  במרבית המקרים מומלץ לנסח הסכם עבודה מותאם אשר רלוונטי למקום העבודה ולאופי ההעסקה, הסכם מסוג זה לא גורע מזכויות המוקנות לעובד, אלא מוסיף ומרחיב את כלל ההסכמות.

כך למשל, הסכם עבודה יכלול לכלול רכיבי שכר או תשלומים נוספים מלבד אלו המחויבים מכוח חוקי העבודה, ולדג' –  הוצאות רכב ותקשורת או תשלומים בגין שעות נוספות או כאלה המוגדרים כבונוסים.

סעיף רלוונטי וחשוב נוסף נוגע להודעה מוקדמת על התפטרות. הסכם עבודה מותאם ואישי יכול לקבוע תקופה שונה מהמצוין בחוק לגבי מועד ההודעה על עזיבה. 

בנוסף, ניתן לכלול בהסכם העבודה סעיפים ספציפיים למקום העבודה כגון שמירה על חיסיון ותנאי סודיות מסוימים. כפי שניתן לראות הסכם עבודה הוא מסמך בעל תצורות רבות ולכן כדאי להשקיע בניסוח אישי ורלוונטי, ולא ללכת על הפורמט הסטנדרטי הכללי.

הסכמי עבודה – רק עם עורך דין המומחה בדיני עבודה

כדאי מאוד לא להיכנס לנושא של ניסוח הסכמי עבודה בלי הידע המשפטי המתאים. לכן מומלץ להיעזר בעורך דין עבודה לצורך קביעת תנאי ההעסקה הנכונים וניסוח החוזה על הצד הטוב ביותר.

עניין חשוב בניסוח הסכמי עבודה הוא הקפדה על הכללה של סעיפים חוקיים בלבד בתוכם. מעסיק יכול ליזום סעיפים בלתי חוקיים כמו קנסות גבוהים על העובדים במקרה של הפרת חוזה. מתפקידו של עורך הדין לוודא את חוקיות ההסכם ותקפותו המשפטית.

בנוסף, נוכחותו של עורך דין לענייני עבודה חשובה מכיוון שביכולתו להבין האם כל הסעיפים החשובים נכללים והאם ההסכם אכן מבטא את אופי ההעסקה כראוי ובלי "חורים" משמעותיים. היעזרות בעורך דין משמעותית אולי אף יותר כאשר מדובר בהסכם עבודה לעובד בעל "תנאים מיוחדים", למשל פרילנסר או עובד ששפתו זרה וזקוק לחוזה בשפתו.

משרדנו עברי, קרנר ושות' מתמחה בתחומי משפט רבים, לרבות תעסוקה ועבודה. לכן אם ברצונכם לנסח הסכמי עבודה, אנו מזמינים אתכם ליצור עימנו קשר לפגישת ייעוץ ראשונית.    

אהבתם את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkedin

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

התאמת נגישות לשירותי אינטרנט

תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, העוסקות בנגישות האינטרנט, מחייב ביצוע התאמות נגישות לשירותי אינטרנט הניתנים לציבור, כהגדרתם בחוק שוויון

קרא עוד >

סודות מסחריים

המונח סודות מסחרים מתייחס למידע עסקי רגיש אשר אינו נמצא בנחלת הרבים (כלומר, לא ידוע לכל) ומעניק למחזיק בו יתרון תחרותי משמעותי. נסביר להלן את 

קרא עוד >

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה אשר מטרתו להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות הראשונים של חברה במסגרת התאגדותה. להסכם זה חשיבות רבה ובאמצעותו יכולים בעלי

קרא עוד >

לקבלת יעוץ משפטי

הפנייה שלך בדרך אלינו
נדבר בקרוב