חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

התייעצו איתנו:

הסכם אופציות לעובדים

בשנים האחרונות חלו שינויים נרחבים במערך הסכמי העבודה הנהוגים בין מעסיקים לבין עובדים. אחד מהשינויים הבולטים בתחום מגולם בהסכמת העובדים לקבל אופציות למניות בחברה שבה הם מועסקים, בתמורה לירידה מסוימת בשכר. 

מהי אופציה?

אופציה היא נייר ערך המונפק על ידי חברה, שמאפשר לאוחז בו לרכוש מניה במחיר מסוים, כשברוב המקרים האופציה לרכישת המניה תהא מוגבלת עד למועד מסוים. מימוש נייר הערך הוא אופציונלי, ומכאן שמו. 

מחזיק האופציה נושא באחריות וסיכון קטנים יותר מבעל מניות בחברה, משום שהוא רשאי להימנע ממימוש האופציה במידה שמצב החברה אינו מצדיק את מימושה. 

הסכם אופציות לעובדים

מדוע מציעים מעסיקים אופציות לעובדים?

הענקת אופציות לעובדים נעשתה כלי שכיח ביותר, בעיקר בחברות הייטק. הסיבה לכך טמונה בעובדה שבניגוד להטבות אחרות שחברות מציעות לעובדיהן, כגון רכבים, חופשות וטלפונים ניידים, הענקת האופציה מאפשרת לחברה לתגמל את עובדיה ולייצר תמריץ ליחסי עבודה ארוכי טווח, מבלי להוציא מזומנים.

הענקת האופציה אף מייצרת עבור העובדים תמריץ לתרום להצלחתה של החברה, משום שככל שהצלחתה של החברה תהא גדולה יותר, כך יגדלו רווחי של העובד בעת מימוש האופציה.

הסכם אופציות לעובדים – למה עלי לשים לב?

בהתאם לפסיקת בית הדין הארצי לעבודה, חשוב לקבוע בתוכנית האופציה את כמות המניות שמוקצית לעובדים במסגרת האופציה, מהו המחיר שעל העובד לשלם עבור המניות והאם הענקת האופציה מותנית בתנאים מיוחדים, כגון קביעת תקופת העסקה מינימלית, הצלחה בעבודה וכיוצא באלה.

ניסוח הסכם האופציה ישפיע על אטרקטיביות האופציות ועל רווחיות ההסכם עבור כל הצדדים המעורבים. לכן, ישנה חשיבות רבה לכך שההסכם שנחתם עם עובד ינוסח בצורה המקצועית ביותר, באופן שישרת את טובתם של כלל הצדדים. בשביל להשיג מטרה זו, חשוב להיעזר בשירותו של משרד עורכי דין מקצועי ובעל מוניטין, המתמחה בתחום המשפט המסחרי בכלל, ובייצוג חברות הייטק וטכנולוגיה בפרט. 

מיסוי על אופציות

סעיף 2 לפקודת מס הכנסה קובע את מקורות ההכנסה השונים אשר מקיימים חבות במס, וביניהם ניתן למנות גם הכנסה מעבודה. הסעיף פורש בפסיקה בצורה מרחיבה, ככולל מגוון רחב של טובות הנאה הניתנות לעובד ממעסיקו, לרבות אופציות ומניות. 

מיסוי האופציות הוא סוגיה כבדת משקל. לכן, חשוב להסדיר את סוגיית המס אשר חלה על תכנית האופציה. מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע מומחה טרם קבלת החלטה בעניין.

עלינו

משרד עורכי הדין עברי, קרנר ושות' מתמחה במשפט אזרחי ומסחרי. המשרד מעניק יעוץ ושירותים משפטיים עבור חברות הייטק וסטארט-אפ. המשרד נוסד בשנת 2010 על ידי עורכי הדין דב קרנר וטל עברי. מאז הקמתו, צבר משרדנו ניסיון ומוניטין במתן ייעוץ משפטי רחב היקף לחברות טכנולוגיה, בפרט בתחום דיני העבודה,  וכן  בייצוג שורה ארוכה של לקוחות, בעסקאות רחבות היקף ובהליכים משפטיים מורכבים ובעלי פרופיל תקשורתי גבוה.

מוזמנים לפנות אלינו עוד היום ולקבל ייעוץ משפטי מקצועי ואיכותי.

אהבתם את המאמר?

Share on Facebook
Share on Twitter
Share on Linkedin

השאירו תגובה

מאמרים נוספים

התאמת נגישות לשירותי אינטרנט

תיקון לתקנות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות (התאמות נגישות לשירות), תשע"ג-2013, העוסקות בנגישות האינטרנט, מחייב ביצוע התאמות נגישות לשירותי אינטרנט הניתנים לציבור, כהגדרתם בחוק שוויון

קרא עוד >

סודות מסחריים

המונח סודות מסחרים מתייחס למידע עסקי רגיש אשר אינו נמצא בנחלת הרבים (כלומר, לא ידוע לכל) ומעניק למחזיק בו יתרון תחרותי משמעותי. נסביר להלן את 

קרא עוד >

הסכם מייסדים

הסכם מייסדים הוא חוזה אשר מטרתו להסדיר את מערכת היחסים בין בעלי המניות הראשונים של חברה במסגרת התאגדותה. להסכם זה חשיבות רבה ובאמצעותו יכולים בעלי

קרא עוד >

לקבלת יעוץ משפטי

הפנייה שלך בדרך אלינו
נדבר בקרוב